Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Prøv disse! Mamma sine karamellspon

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-13, 22:10   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.686
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Prøv disse! Mamma sine karamellspon

... og ikke la deg lure, de ligner på havreflarn, men er egentlig karameller forkledt som kake.

Here it goes:

4 dl havregryn
4 dl sukker
4 dl hvetemel
1 ts bakepulver
8 ts vaniljesukker
5 dl smeltet smør (jeg tuller ikke altså, du tror det er for mye når du ser det, men det er ikke det)
1 dl sirup
1 dl fløte

La røra stå kaldt ei stund.
Legges som små klumper på bakepapirdekket plate i god avstand fra hverandre (ca 3x3 per plate). Ikke for mye, bruk ei "god" teskje. De flyter veldig utover. Stekes på ca 170 grader. Tas ut når de har begynt å bli litt gylne rundt kanten, men fortsatt litt "for" lyse i midten. I min ovn: 170 grader i 5-6 minutter. La dem bli liggende på plata etter at de er tatt ut, de steker litt videre der. De skal ha blonder i kantene når de er riktige. Er det blonde over hele er røra for tynn, da må du ha oppi mer mel og gryn.

Tradisjonelt skal de bøyes dobbelt, dvs brettes rundt et knivskaft/sleivskaft e.l. til de stivner, så bare kantene ligger mot hverandre. Jeg gidder ikke dette jåleriet, jeg lager dem bare som flate kjeks.

Seige, klissete og fantastisk deilige!

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 17-12-13 kl 08:35.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no