Sv: Tar du "Selfies"?
Opprinnelig lagt inn av Pida, her.
Ja, jo, jada.. Samtidig synes jeg det ER noe bekymringsverdig ved at de som skal se (de voksne) er så opptatt av selv å bli sett i dag. Og at vi lærer barna våre at feedback er noe du henter der ute, i stedet for i deg selv eller fra dine nærmeste.
Man kan godt problematisere hele Facebook-bruken (og andre sosiale medier) ut fra tanken om at man blir så opptatt av å hente bekreftelse fra andre. Men ut fra sånn som de fleste rundt meg bruker FB er det i alle fall ikke noe "verre" å legge ut bilde av seg selv med kaken man har bakt enn å legge ut bare bilde av kaken - eller å legge ut bilde av seg selv og barnet i stedet for bare barnet, for den del. For ikke å snakke om at det er noe helt annet å legge ut morsomme eller selvironiske eller begeistrede bilder av seg selv i en eller annen situasjon enn det er å legge ut stylede, poserende, polerte bilder av bare seg selv for å se mest mulig ut som en filmstjerne eller glamourmodell.
Jeg liker de ganske avslappede og trygge vennene mine og deres manglende angst for å fremstå som noe annet enn perfekt, og jeg synes det å se på hvordan folk "fremstiller" seg selv i sosiale medier er veldig spennende. Enig i at man mer enn gjerne kan snakke om og bevisstgjøre omkring det med utseendefokus og perfeksjonisme, og det med kravet om bekreftelse utenfra - men jeg synes på den annen side man skal være forsiktig med å være for kritisk (eller latterliggjørende, som jeg ser mange steder at folk er) overfor kanskje særlig tenåringsjenters prosjekt med å definere og vise frem seg selv.