Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?
Hva julematen angår, så er det sånn halvviktig for meg. Jeg er vant til ribbe på julaften, og det er (heldigvis) svigerfamilien også. Jeg er forsåvidt også vant med kalkun, men da i tillegg til ribba, ikke istedenfor, men jeg kunne nok fortsatt ha fått "julemiddagfølelsen" av kalkun også. Pinnekjøtt tror jeg kanskje ikke at jeg hadde fått julemiddagfølelse av alene, men hvis det var medisterkaker osv. ved siden av, så hadde nok det gått også.
Fisk i noen form hadde jeg ikke klart på julaften (eller noen annen dag for den saks skyld). Hos farfar var det alltid lutefisk-jul, men da alltid med medisterkaker, pølser og masse tilbehør ved siden av, og stort sett også ribbe til de av oss som ikke var fiskespisere.
Så jeg er forsåvidt vant til at der blir servert flere ting på julaften, men også at det bare er ribbe.
Foreløpig så har det ikke vært aktuelt å feire jul hjemme hos oss, vi er alltid borte på julaften, og siden jeg er fullstendig fortapt på kjøkkenet så kan vi godt fortsette med det resten av livet hvis det er opp til meg!