Sv: Noen som har begynt å tenke på jul og planlegge enda?
Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.
Jeg stiller med "singerer" .
Jul er Desember. Alle juleforberedelser og julehandling skjer fra 1.Desember. Jeg elsker julen og vil at den skal være "hellig", begrenset, eksklusiv osv. Da kan jeg ikke tynne den ut ved å handle inn julegaver sommerstid med ikke et snev av julestemning. Og aldri har jeg opplevd stress fordi jeg har ventet til julemåneden med juleforberedelsene, heller. At Desember er stress er oppskrytt av de som kun har "pynte tre" igjen på to do-lista i Oktober .
Jeg var superstressa i desember i fjor. Etter hvert som ungene vokser til blir det bare mer og mer som skjer i desember. Jeg liker å gjøre meg ferdig med endel av det praktiske før desember, rett og slett fordi det er veldig mye som skjer den måneden. I fjor måtte jeg lage en oversikt på kjøleskapet over alt vi skulle gjøre for at vi skulle klare å ha oversikten. Det er rett og slett utrolig mye juleavslutninger, julefester, fremføringer, juleverksted, nissefester osv... som vi og/eller ungene skal delta på. Dramagruppen til storesøster fremfører et julespill til jul og i år har storesøster en av hovedrollene. Det medfører øvinger hver helg i tillegg til de vanlige øvingene i desember og mye øving hjemme. Kjenner jeg får helt angst av tanken på at hun skal lære så mange replikker og i tillegg ha to soloer. I tillegg er vi bortreist på bursdagen hennes og skal derfor arrangere bursdagsselskap i begynnelsen av desember.
Skal jeg gjøre alt av innkjøp og forberedelser nær jul, så blir det ikke tid til de tingene som faktisk er koselig og skaper stemning. Det betyr på ingen måte at vi lager julemat, spiser julegodteri eller pynter huset på lenge ennå. Men jeg har lyst til å ha tid til litt julebakst, hogging av tre og andre ting som skaper stemning. Da gjør det meg ingenting at gavene for det meste er shoppet på nettet og hentet lenge før det blir lange køer og stress på posten.
|