Sv: Å skaffe seg hund
Vi har en hann - en sprek og artig kar. Han er så vant med å få turer (vi er fire i familien som går tur med han), at han nok er blant de havanaisene som forventer å få tur hver dag. De trenger ikke alltid være så lange, men noen skikkelige turer i løpet av uka blir det - i tillegg til mindre turer som ungene tar. Hunden er med mannen på joggetur ca. en gang i uka, han følger far uten problemer - det er kun den tobeinte som blir skikkelig anpusten. ;-)
Vi klipper havanaisen vår, fordi jeg syns det henger så mye fast i pelsen hans ellers. På vinteren ble han full av snøballer, og i sommerhalvåret drar han inn halve skogen og pelsen hekter seg fast i greiner etc. Jeg har inntrykk av at han liker å bli klippet - men det er vel bare fordi det passer meg å tenke sånn, hehe.
Havanaisen er antagelig en av de enkleste hundene å ha i hus - utrolig lettlærte og vennlige. Fantastiske hunder, jeg kan ikke få fullrost rasen nok.
En ting - du sier du er hjemmeværende - jeg vil gjerne advare deg mot å ikke venne hunden til å være alene fra den er helt liten. Dropper du den treninga så får du fort en bjeffende hund som sier i fra i timesvis når du går fra han - for noen ganger så må jo hunden være alene hjemme, sånn er det bare. Hunden vår går løs hjemme når han er alene, og har aldri ødelagt noe. Jeg har inntrykk av at han har det bra - han ligger nok mye og slumrer.
|