Sv: Å gå tomt for knær...
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Det er jo ikke lønnsomt å gjøre unødvendige operasjoner, det er jo ren utgift.
Så lenge det finnes et tilbud, så vil etterspørselen etter det helsetilbudet øke. Så lenge det finnes kvoter, så vil Aleris og slike fylle dem. At de fyller kvotene sine tidlig på året betyr _ikke_ nødvendigvis at man burde operert fler.
Men det er da ikke gjennomførbart at en offentlig kirurg skal vurdere en pasient (som tar mye ressurser) og så sende til operasjon i det private, hvor den private kirurgen uansett må undersøke pasienten selv? Det føkker jo opp alt av effektivitet i det offentlige om det hadde blitt gjennomført.
Og ja, det finnes køer for enkelte operasjoner som rekonstruksjon av bryst.
Men dette er uansett en promilledel, en ørliten del av helsevesenet. Det er ikke der de store problemene ligger, og temmelig irrelevant sånn egentlig.
Jeg tror vi snakker forbi hverandre. Jeg snakker om lønnsomheten til de private sykehusene, de tjener på private operasjoner (for så vidt uavhengig av behovet). Den eneste som har utgift er privatpersonen eller forsikringsselskapet.
Det andre du sier skjønner jeg ikke. Jeg har da, ved de få operasjonene jeg har tatt, aldri blitt vurdert og operert av samme lege? Det er da ikke henvisende allmennlege som avgjør om jeg trenger operasjon?
|