Sv: Bøker lest i 2013
Januar
1. Simon Sebag Montefiore: 101 mennesker som har forandret verden. Kortfattete biografier over en del sentrale personer. Bare delvis underholdende.
2. Ken Follett: Winter of the World. Godt skrevet og underholdende. Klassisk Follett.
3. E.L. James: Fifty shades of Grey. Grei nok. Men ikke mer.
4. Jo Røislien: Siffer. TV-serien var underholdende. Boken var mer skuffende
5. Liza Marklund: Borderline. Spennende.
6. Lois McMaster Bujold: Shards of Honor
7. Lois McMaster Bujold: Barrayar
8. Mave Binchy: A Week in Winter
Februar
9. Annik Saxegaard: En dame i tredveårene
10. Robert Jordan og Brandon Sanderson: A Memory of Light. Den siste boken i serien Wheel of Time, som jeg har lest i 20 år. Det er faktisk litt rart.
11. Haruki Murakami: 1Q84, bok 3. Veldig fascinerende bøker.
12. Alexander McCall Smith: The comfort of saturdays. Jeg er veldig glad i Isabel Dalhousiebøkene og leser dem gjerne om igjen som "feelgood" bøker.
Mars
13. Annik Saxegaard: Fruen er ikke hjemme.
14. Alexander McCall Smith: The forgotten affairs of youth
15. Jon Michelet: En sjøens helt - Skogmatrosen. Han skriver forsåvidt godt, men det er så mye han har lyst til å fortelle om og vise at han kan at det blir veldig langt.
16. Stig Holmås: Regn. Relativt ordinær oppvekstskildring fra 50-tallet
17. E.L Fifty Shades- Darker.
18. Haruki Murakami: What I talk about, when I talk about running. Jeg likte den.
19. Rosamund Pilcher: Voices in Summer
April
20. Barbara Ring: Billett merket 643. En ny bok om Fjellmus.
21. Sophie Kinsella: The Dreamworld of a shopaholic.
22. Cathy Kelly: What She Wants
23. Elisabeth George: Believing the Lie. Hun er ikke egentlig noe god lenger. Bare rar. Men jeg sliter med å slutte å lese forfattere jeg har vært glad i en gang.
Mai
24. Chaim Potok: The Chosen. Potok er en forfatter jeg kommer tilbake til, igjen og igjen. Det er rart hvordan bøker om gutter som vokser opp i det ultraortodokse jødiske miljøet i New York er så allmengyldig menneskelige at de betyr veldig mye for meg.
25. Chaim Potok: The Promise.
26. Philip Pullmann: The good man Jesus and the scoundrel Christ. Gjenfortelling av bibelhistorien gjennom Jesus sin tvilling, Kristus. En del av en serie er moderne forfattere gjendikter religiøse bakgrunnshistorier. Absolutt lesverdig.
27. Henrik Langeland: Hauk og due. Den første (Verdensmestrene) var bedre. Dette er veldig wannabee Saabye Christensen.
28. Hanne Vibeke Holst: Unnskyldningen. Ikke hennes beste, men absolutt lesverdig
29. Linda Medley: Castle Waiting. Tegneserieroman. Veldig bra
30. Nick Hornby: High Fidelity. Vi så filmen i helgen og jeg måtte lese boken om igjen. Fremdeles like bra. Samtidig får den meg til å følge meg gammel.
31. Jennifer Worth: Nytt liv i East End. Forbausende interessant skildring av East End i London på 50 tallet gjennom opplevelsene til en ung jordmor
32. Chaim Potok: The Gift of Asher Lev.
Juni
33. Johan Harstad: Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet? Det tar litt tid å komme inn i den, men så likte jeg den veldig godt.
34. Guy DeLisle: The Burma Chronicles. Tegneserieroman på godt nivå. Han beskriver utrolig godt, gjennom naive tegninger og enkel tekst.
35. Cathy Kelle: Past Secrets. Ikke hennes beste, men fremdeles grei underholdning.
36. Arne Klyve: Ordbok for underklassen. Absolutt velplassert kritikk av "ordmagien" i moderne byråkrati. Jeg kjente meg igjen i en del.
37. Tore Skeie: Jomfruen fra Norge. Velskrevet historie.
Juli
38. Marian Keyes: Under the Duvet. Artikkelsamling. Fantastisk morsom.
39. Jan Guillou: Brobyggerne. Starten på en ny serie, fra 1900 tallet. Veldig godt skrevet. Jeg er glad for at jeg vet at oppfølgeren finnes på biblioteket hjemme.
40. Terry Pratchett: Unseen Academicals. Ikke den beste, men fremdeles underholdende.
41. Sarah Lyall: AngloFiles. En amerikansk innflytters beskrivelse av det engelske samfunnet. Delvis veldig morsom.
42. A.S. Byatt: Ragnarok. The End of the Gods. Veldig god gjendikting av norrøn mytologi.
August
43. Lars Amund Vaage: Syngja. Sterk beskrivelse av å bli og være foreldre til et utviklingshemmet barn. Veldig god.
44. Timur Vermes: Han er er igjen. Hitler våkner opp i det moderne Tyskland og prøver å finne frem i en verden han ikke forstår, og der han blir tatt for en komisk imitator. God bok.
Lydbøker
1. Anne Holt: Det som er mitt
2. Madeleine Wickham: A desirable residence
3. Agatha Christie: Murder on the Links
|