Sv: Test om vitenskap og kvinner (Experimentarium)
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg hørte om (ja, jeg vet, dårlig kilde) et utrolig intessant eksperiment for en tid tilbake, der man sammenlignet resultatene av to matematikkprøver. Eneste forskjellen på testene var at på den ene var første spørsmål "Hva er ditt kjønn?" Det spørsmålet fantes ikke på den andre prøven.
På den prøven med kjønnsspørsmål, scoret jentene merkbart dårligere enn på prøven uten kjønnsspørsmål. Med andre ord var det nok å minne jentene om at de var jenter for at de skulle score dårligere i matematikk ...
Kan dette virkelig stemme? Er det så enkelt?
Jeg har alltid vært god i matte. Jeg har aldri tenkt på at dette er "på tross av mitt kjønn". Jeg har ikke vært like god i de andre naturfagene som kjemi, fysikk osv. Men jeg har alltid tenkt at årsaken til det er at jeg ikke synes det er så interessant, ikke at jeg har feil kjønn.
Det skal sies at jeg har hatt en oppvekst sterkt preget av foreldre (særlig en far) som har hatt et enormt fokus på kjønn. Eller snarere tvert imot: et enormt fokus på at ting ikke er kjønnsinndelt. Så når jeg var så flink i matte, så var det støtte på at jeg var god i matte akkurat som pappa og bestemor. Og overhodet ikke noe fokus på at jeg var flink i matte "selv om" jeg var jente. Når noen forsøkte å antyde noe rundt dette ble det veldig snart stille.