Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-05-13, 19:51   #37
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Sv: Karakterer fra 5 klasse. Hva mener du?

Er det virkelig slik at de fleste (eller alle?) spesielt sterke elever vil bli mer motivert av karakterer? Jeg er ikke lærer, så jeg har ikke allverdens erfaring, men jeg syns det virker som om flere presenterer dette som et slags faktum. Jeg har problemer med å tro at det er korrekt.

For all del. Det var definitivt motiverende for meg i 3. klasse på videregående å få høre at "om du får alt rett på neste prøve, så får du 6 i standpunkt". Det sagt, så er jeg usikker på om akkurat den motivasjonen egentlig gjorde at jeg lærte så mye mer. Annet enn å prestere på den prøven, selvsagt. Men det var nå en digresjon ...

Jeg har sett en ekstremt sterk elev gi fullstendig blaffen i karakterer og ment at både 4 og 5 var helt OK. Og disse karakterene fikk eleven ved å enten lese dagen før prøve eller (i fag hvor man fikk ta med læreboken) ved å lære seg faget underveis i prøven.

Nei, jeg aner virkelig ikke hvordan man motiverer sterke elever på den rette måten, men med tanke på hvor ekstremt demotiverende karakterer kan være, så syns jeg vel egentlig at karakterer bør utsettes så lenge man kan.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:53.