Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-04-13, 02:15   #11
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!

Opprinnelig lagt inn av tonyandre, her.

ellers, som det er sagt tidligere, skal man avle på reptiler må de ha perfekte forhold, ellers vil de ikke avle i det hele tatt så du kan si det slik at man må lese seg litt opp på det å avle reptiler, hvilket igjen gjør at da blir det folk med greier på dette som avler, og folk uten peiling avler ikke. Som igjen gjør dette positivt. Da jeg helst ser at flinke personer driver med avl istedenfor personer som har reptiler pga "kulhet"

Opprinnelig lagt inn av Sneglo, her.

Akkurat DET er faktisk en fordel.
Det er jaggu nok av idioter som driver på avl av hund feks, for bikkja dems er så himla søt a gitt.
Og det er jo lite problem og avle på hunder, det er jo stort sett bare å smekke de sammen.
(Og da ser vi bort ifra rasene som er avlet ihjel og ikke lenger istand til og parre normalt. )

Hunder og katter er enkel å avle. Gi en hannhund eller en hannkatt en hunn i parringstid, og han er ikke vanskelig å be. Lik mannfolk...gi den en villig dame, og så er de i gang

(det var spøkefullt altså, om noen var i tvil)

Slik jeg har forstått det ang reptiler, så krever de mer enn en villig partner. De må også ha forholdene lagt til rette. Det holder liksom ikke med en villig og klar partner.

Dette er noe jeg også ser på de dyrene vi har.

Kaninen vår er en hann, og her vet vi veldig godt at det å sette en hunn sammen med han ville medføre en drøss med kaniner. Noe som ville ha skjedd om han bodde i ei sko-eske også.

Undulaten er også relativt på samme nivå. De er riktignok litt kravstore, men setter du inn et rede/rugekasse til de i et aldri så elendig bur, så vil det komme unger.

Fiskene derimot, de er kresne. Jeg vet ikke i skrivende stund hvor mange arter jeg har, men jeg vet at det pr i dag kun er to arter som kan formere seg i fangenskap, og da kun om alle forhold er optimale.

På den ene arten så har jeg fått frem endel yngel, og så voksen fisk, og på den andre arten så har jeg hatt ett kull som dessverre ikke vokste opp pga min uvitenhet om hvordan man håndterer slike.

Unntaket innen fisk er de få artene som er levendefødende. Altså de legger ikke egg, men er gravide og føder fiks ferdige barn. De ser ut til å formere seg villig vekk så lenge de bare har litt vann rundt seg.

Noe som igjen fører meg inn på en teori som jeg ikke har belegg for å si så mye om, siden jeg ikke har lest meg opp til det...

jeg har inntrykk av at eggleggende dyr/fisker er mer kresne på forholdene omkring dem før de formerer seg enn hva levendefødere er. Og her kommer vel reptiler inn, for de er utelukkende eggleggere, er de ikke?

Eggleggere krever mye mer forhold fordi at de må være trygge på omgivelsene i den perioden hvor fosteret utvikler seg. En levendeføder bærer jo fosteret trygt inni seg i denne perioden.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.