Sv: Ettåringer stresset av barnehage (tv ikveld)
Opprinnelig lagt inn av apan, her.
I vår barnehage sitter stort sett alltid en ansatt på gulvet med barna under frilek, såvidt jeg vet. Blant annet nesten alltid når vi henter. Og da er det bare toåringer, mange snart 3, så de leker mest med hverandre.
Slik er det der jeg jobber også. Og for oss er det en selvfølge. Og det bør det jo være.
Det skal vel også sies at jeg tror oppstartsfasen i bhg kommer veldig an på oppbyggingen av barnehagen. Jeg er hellig overbevist om at avdelingsbarnehager er det beste for de minste, og de mest usikre barna. Det å ha en avdeling der man kan lukke døra og skjermes fra alt bråk og ståk fra mange andre er verdt utrolig mye.
Jeg jobber i basebhg, men småbarnsbasene er i den gamle delen av bhg, og er dermed delt i to avdelinger slik det var før. Vi med de minste er veldig mye for oss selv, og spesielt det første halve året før ungene selv begynner å søke ut og over til de litt større barna.
Det blir mer på deres egne premisser enn i enkelte basebarnehager jeg har vært på besøk i. Svære kjøkken der 50 barn skal spise samtidig er kanskje ikke det beste for en usikker ettåring.
Jeg tror det er lurt å ha personale på småbarn som liker å bruke tid nede på gulvet. Og som er trygge, rolige, og som klarer å formidle det med hele seg. Trygge voksne gir tryggere barn tror jeg.