Sv: Mat som ikke er hva den gir seg ut for å være?
Jeg synes det er så snedig at noen skulle bli overrasket over dette, men det er kanskje annerledes når man er oppvokst på gård og faktisk vet hva det koster å fø opp en gris på skikkelig fôr, mens bonden skal ha et par kroner for jobben og hva den da vil koste oppdelt og klar i butikken pr. kilo.
Det er denne merkelige norske ideen om at mat ikke skal koste noe, om at bønder ikke skal ha lønn (er noen klar over hva en bonde får pr. liter melk? Og kyrne skal stelles, avles frem, melkes, fôres, luftes i et fjøs som skal vedlikeholdes) og at billig er det viktigste, ikke smak, kvalitet, dyrevelferd eller miljøhensyn.
Til høsten skal jeg kjøpe et par hele dyr av min far, så jeg kan vite nøyaktig hva jeg spiser og ha fryseren full. Jeg er veldig glad i de bitene man ikke så lett får tak i, bein, haler og sånn som gir god kraft, gode supper og gode gryter. I tillegg synes jeg vi skal kutte ned på kjøttspisingen.