Sv: En tante (eller onkel) til besvær
Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.
Og hva med "kassadame" eller "vaskekjerring"?
Jeg har hatt så mye erfaring med renholdsbransjen, at jeg kan si med temmelig stor sikkerhet at de færreste renholdere setter pris på å bli kalt eller omtalt som "vaskekjerring".
Opprinnelig lagt inn av Lykkeliten02
Man bør respektere de "nye" betegnelsene som er korrekte for stillingene, men jeg mener fortsatt at de fleste ikke mener noe nedvurderende med å kalle noen for tanter eller onkler, det er kun fordi man er vant til det fra tidligere, enten når man selv gikk i barnehage eller er av den generasjonen som kanskje ikke har fått med seg de nye.
Det er greit nok at man selv ikke mener noe vondt med begrepene, men man kan likevel respektere at andre blir støtt, irritert eller tar seg nær av dem og av den grunn kutte ut bruken av dem.
All den tid veldig mange førskolepedagoger sier at de ikke liker å bli kalt eller omtalt som "tante" eller "onkel", så synes jeg det i seg selv er grunn god nok til å ikke kalle dem det. Man er nemlig i sin fulle rett til å ta seg nær av eller irriteres ved et kallenavn eller en omtale selv om den ikke er vondt ment i utgangspunktet. Og jeg for min del synes det er langt viktigere hvordan et kallenavn eller en betegnelse oppfattes av dem det brukes på, enn hvordan det var ment av den som brukte det.
|