Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Franske biler

Autofil Bilsnakk.

 
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-01-13, 14:10   #20
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Franske biler

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Siden jeg er godt vant, med et bilmerke som alltid ligger helt i tet på sånt, så kjennes liksom ikke "midt-på-treet" helt betryggende ut. Ikke for det, Peugout slår jo både VW og Volvo i den testen... Disse testene kjøres jo på forskjellige måter, med ulike vinnere og tapere hver gang, og det er selvsagt ikke bare driftssikkerhet når bilen blir gammel som teller mest. Særlig om man ikke skal ha bilen lenge.

Tar man f.eks. Svnesk Bilprovnings tall fra 2010 på tre år gamle biler, hadde f.eks. VW Touran som var til kontroll i sverige en gjennomsnittlig kjørelengde på 90 000 km. Dette er gjennomsnitt - da betyr det også at det er en god del av bilene som nok hadde mer enn dette, og man vet at når man kommer opp i såpass kjørelengder er det en del slitasjeelementer som begynner å melde seg.

BMW 1-serie hadde 70 000 snitt. Passat 85 000 i snitt, Saab 9-5 hadde 110 000. Så kan man se på en del andre merker og modeller hvor det gjerne ikke er mer enn 40 - 50 000 i snitt. Det sier seg selv da at uten en justering mot kjørelengde kan man ikke bare se på feilprosenten.

Ser man her samtidig på f.eks. Peugeot-modellene som hadde høy snitt, så faller de langt ned på listene. Peugeot 207 hadde gjerne såpass lav kilometer at det ikke er så relevant å se på - rundt 40 000, altså under halvparten av en del andre biler. Beste av de litt større Peugeot-ene blir 307 med 45 000 km i snitt og plass 129 av 199. 407 med 85 000 i snitt var på 170. Renaultene finner man godt plantet mot bunnen uten at kilometerstanden er spesielt høy.

Jeg klarer egentlig heller ikke helt å forstå Warrenty Direct sin statistikk. Dette er en tjeneste basert på at man kan kjøpe utvidet garanti. Garantilengdene i UK varierer en del - f.eks. en del har 3 år, mens f.eks. Mitsubishi har 5 år med 10 år på drivverk. Hvor mange det da som har forsikring ekstra på bilene som har lang fabrikksgaranti? Hvor godt er egentlig tallmaterialet for dette selskapet? Er det de som har en utvidet garanti på forsikringen som dekker mer enn fabrikksgarantien, men for feil som fabrikksgarantien dekker benytter seg av fabrikksgarantien i stedet for forsikringen, slik at det ikke går inn i statistikken?

Sett slik virker tall fra eu-kontroller på sett og vis bedre da det gjelder alle kjøretøy. Samtidig - det er ingen som møter opp på eu-kontroll med en bil som har motorhavari, helt defekte bremser, en girkasse som overhode ikke fungerer....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
 


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no