Sv: Skikk, bruk og utdrikningslag
Jeg arrangerte utdrikningslag i mai i fjor og lot bruden få bestemme hvem som skulle være med. Hun ville ha de beste vennene sine og ingen pliktgjester som "måtte" komme fordi de skulle i bryllupet og sånne ting. Alle som var i utdrikningslaget var også invitert i bryllupet, men de hadde da også invitert mange venner i bryllupet og det var ingen det var naturlig å ikke ha med på noen av festene.
Jeg syns man skal gjøre det som hyggeligst for en selv, og hvis det er å invitere nære venner så gjør man det. Kjærestene til mannens venner og andre mer perifere bekjentskaper vet vel selv hvor nær venn de er av bruden, og da er det deres eget problem om de vil snurte pga manglende utdrikningslag.
Jeg har selv vært i utdrikningslag uten å være invitert i bryllup og følte meg verken annenrangs eller som fyllmasse for at forloveren skulle ha inn penger. Bruden var en god venninne fra barndommen som jeg ikke hadde så ofte kontakt med lenger, og jeg forstår godt at jeg ikke ble invitert i bryllup til henne. Det var morsomt og hyggelig å komme i utdrikningslaget likevel.
Vi valgte selv et lite bryllup med få gjester og i utdrikningslaget mitt var det bare to stykker som også skulle i bryllupet.
Jeg syns generelt folk kan svare nei til invitasjoner når de er sure for å ha blitt invitert, og at snurting i stillhet er det rette når man ikke blir invitert.
|