Tenåringer og (mangel av) bruk av seler
Våre barn er godt opplært i at bilkjøring betyr at de må sitte med selene på, og de må sitte ordentlig i setet. Her har vi nulltoleranse for avvik. Dette vet de, og de både respekterer og aksepterer det. Storesøster sa senest i dag at det var helt utenkelig for henne å ikke ta på selene. Det er noe hun gjør automatisk.
Pga at mine barn går i auto på dette, så er jeg nå på fremmed mark. Jeg har aldri måtte mase på de på dette, og jeg har heller aldri måtte sjekke at de faktisk har tatt på selene.
Jeg kjører storesøster og venninnene rundt endel, og den ene venninnen vet jeg er slu på dette her. Storesøster har blant annet fortalt at denne venninnen aldri bruker seler i bilen til foreldrene. Hun skryter av hvordan hun lurer dem til å tro at hun har tatt på.
Siden jeg sitter inne med denne infoen, så er jeg veldig bevisst på at jeg skal høre klikket fra selene bak når hun sitter på, i tillegg til at jeg ser i speilet. Og hver bidige gang hun sitter på, så må jeg si fra. "NN, ta på deg selene, for jeg kjører ikke før alle er sikret".
Jeg ser i speilet at hun himler vanvittig med øynene når hun så tar dem på. Ørene mine er da kun fokusert på å høre klikket, og så kjører jeg.
Problemet mitt er det at jeg kjenner denne jenta litt for godt. Hun er slu, og hun juger og lurer så det holder. Jeg stoler av flere grunner ikke et sekund på henne. Dessverre.
Så jeg tenker jo i mitt indre at hun er slu nok til å klikke på selene, for så å lure dem av igjen.
I speilet så ser jeg at selene ligger over brystet hennes, men jeg klarer ikke å se om hun faktisk har dem klikket fast. For for henne så er det sport i dette med å lure de voksne...
Jeg vet at jeg fysisk burde sjekke om de er på, men jeg føler at det blir litt vel pågående og litt vel mye "jeg stoler ikke på deg", og at det igjen kan gå ut over storesøster. Og jeg er redd jeg overdriver min negativitet overfor denne jenta.
Samtidig så er jeg jo livredd for å kjøre rundt med henne. Enn om hun faktisk lurer meg og noe skjer? Så langt så har jeg kun kjørt i byområdene med henne, så de mest dramatiske ting skjer neppe, men uansett.
Jeg har veldig lyst til å "ta henne" for dette, men hvordan gjør jeg det uten at det rammer storesøster.
*ønsker meg selealarm i baksetet også*
And how I got to where I am
|