Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Madam Mims oppskriftsforum

Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker...

Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-12, 10:56   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker...

Hjelp meg å finne ut hva som gikk feil:

Lørdag satte jeg i gang med tidenes pepperkakedeig. Jeg hadde handlet inn alt på torsdag, og satte stolt i gang med min aller første pepperkakedeig fra bunnen av.

Oppskriften er hentet fra Schakendas bakebok. Jeg fulgte oppskriften og rørte det hele sammen i kjøkkenmaskina. Det ble litt rørete, men jeg tenkte at natten over i kjøleskap ville gjøre susen.

Nuvel, etter drøye to døgn i kjøleskap er kliss en bedre beskrivelse enn deig. Og jeg har nå ikke mindre enn nesten 3 kg av dette velsmakende klisset. I går måtte jeg bare prøve å kjevle det ut. Ikke vellykket. Prøvde å kjevle rett på bakepapiret for å slippe å flytte kakene, men det gikk ikke an å få flyttet deigen rundt formene. Første brett ble stekt som ei hel stor kake. Neste brett, med formene i. Jeg har fortsatt 2,5 kg igjen så det går jo an å teste litt.

Så knadde jeg inn store mengder med mel, og fikk til slutt på et vis håndtert både kjevling og flytting av kaker/restdeig. I følge testkaninene er det såpass mye søtt og fett i disse kakene at de fortsatt smaker godt.

Oppskrifta er som følger:
500 g smør
600 g sukker 7,5 dl lys sirup
5 dl melk
10 ts kakao
10 ts kanel
2 ts kardemomme
3 ts nellik
2 ts natron
1250 g hvetemel

Rør alt sammen og la det stå kaldt til dagen etter.

Hvor er feilen, hos meg eller i bakeboka?

Jada, jeg har sett at det ikke er pepper i pepperkakene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:53.