Når en pepperkakebaker, baker pepperbakerkaker...
Hjelp meg å finne ut hva som gikk feil:
Lørdag satte jeg i gang med tidenes pepperkakedeig. Jeg hadde handlet inn alt på torsdag, og satte stolt i gang med min aller første pepperkakedeig fra bunnen av.
Oppskriften er hentet fra Schakendas bakebok. Jeg fulgte oppskriften og rørte det hele sammen i kjøkkenmaskina. Det ble litt rørete, men jeg tenkte at natten over i kjøleskap ville gjøre susen.
Nuvel, etter drøye to døgn i kjøleskap er kliss en bedre beskrivelse enn deig. Og jeg har nå ikke mindre enn nesten 3 kg av dette velsmakende klisset. I går måtte jeg bare prøve å kjevle det ut. Ikke vellykket. Prøvde å kjevle rett på bakepapiret for å slippe å flytte kakene, men det gikk ikke an å få flyttet deigen rundt formene. Første brett ble stekt som ei hel stor kake. Neste brett, med formene i. Jeg har fortsatt 2,5 kg igjen så det går jo an å teste litt.
Så knadde jeg inn store mengder med mel, og fikk til slutt på et vis håndtert både kjevling og flytting av kaker/restdeig. I følge testkaninene er det såpass mye søtt og fett i disse kakene at de fortsatt smaker godt.
Oppskrifta er som følger:
500 g smør
600 g sukker 7,5 dl lys sirup
5 dl melk
10 ts kakao
10 ts kanel
2 ts kardemomme
3 ts nellik
2 ts natron
1250 g hvetemel
Rør alt sammen og la det stå kaldt til dagen etter.
Hvor er feilen, hos meg eller i bakeboka?
Jada, jeg har sett at det ikke er pepper i pepperkakene.