Sv: Er det bare jeg som er kjip? [halloween]
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Kultur er ikke statisk, men svært dynamisk. Noe som kan diskuteres er grensegangen mellom dynamisk kultur (og hvordan kultur defineres) og hva som er ren buisness.
Valentines er forsøkt solgt inn på markedet gjennom et par tiår nå og har ikke helt slått gjennom. Om man om noen år får en skikkelig markedsføring rundt kinesisk nyttår så finnes det utrolig mye råkult av effekter og tradisjoner rundt dette også. Hva blir kultur?
Jeg synes det er vanskelig å definere.
Jeg har feiret jul et sted hvor det ikke var lange tradisjoner for julefeiring. At det ble solgt stæsj i butikkene og at enkelte kjøpte gaver gjorde ikke jul til "kultur" der.
Noe som er litt snodig er hvordan julefeiringen i en del ortodokse land har blitt en todelt greie hvor den kommersielle delen ved gregoriansk jul og den tradisjonelle rundt juliansk jul.
Jeg har vært med på førjul i Thailand. det var rare greier, gitt.
Kultur er jo dynamisk så det holder. Hvis man hadde sagt "tre nøtter til Askepott" til noen i 1970 så hadde jo ingen tenkt på at det har med jul å gjøre. Nå er det en viktig del av juletradisjonene til en haug med nordmenn. Ergo synes jeg altså at argumentet for at vi ikke har noen tradisjon for å feire slik her i landet, faller på sin egen urimelighet. 
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|