Sv: Definisjonen av by, bygd, bondeland osv?
Jeg er veldig overrasket over at så mange vet hvor Bryne faktisk er. Det hadde jeg ikke trodd. Eller er kanskje de fleste som har nevnt dette fra regionen?
Jeg har jobbet på Bryne i 10 år, og kjenner mange folk derfra, men synes ikke man kan si at det er besatt av bygdedyret. Allikevel er det bygdestemning over sentrum, og jeg vil påstå at det er langt hyggeligere å handle der enn i Stavanger sentrum for eksempel. Jeg opplever i alle fall å bli møtt på en langt mer imøtekommende måte der enn inne i byen (eller Sandnes for den saks skyld).
Sandnes er jo definitivt en by, og det samme mener jeg om Halden, Drammen, Førde, osv. Lyngdal er jeg veldig usikker på da jeg har en tilknytning til stedet som stammer fra lenge før det fikk bystatus (om det har det). Men pitaen der er bare nydelig
Min generelle definisjon av bygd versus by er at de fleste vet det meste om de fleste, eller i alle fall vet om de fleste, mens i en by er der en god del ukjente innbyggere. Og man er på bondelandet når man har minst 2-3 åkrer/utmarker mellom hver gård/småfelt.
|