Sv: Omgangstone og høflighet i barnehagen
Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.
Ja, og generelt synes jeg det er vanskelig å svare, for jeg har bare erfaring med min barnehage, og der er det overhodet ikke slik du beskriver, og jeg synes det blir for dumt å ikke få lov til å si det, for det er faktisk ganske relevant.
Var ikke sånn jeg mente det da, at du ikke skulle få lov til å si det. Men selv om du bare har erfaring fra en barnehage, så kan du jo mene noe om hvordan du oppfatter samfunnet og miljøet rundt deg. Ta f.eks. større barn i nærmiljøet, er de høflige, eller stygge i munnen?
Min oppfatning har vært at dette har vært et skole-alders-problem, med at elevene er frekke, manglende høflighet, osv. At dette forekom i barnehagen var liksom så totalt fremmed for meg, det var derfor jeg spurte her. Jeg ble overrasket over styrers tilbakemelding om at foreldrene ikke en gang hilser på personalet.
Så det jeg var mest opptatt av var "er det blitt sånn"? Er det virkelig sånn "samfunnet" har blitt, at folk ikke hilser, ikke viser normal høflighet, at unger er frekke og bruker stygge ord, helt ned i barnehagealder?
I såfall beskriver vi jo egentlig et samfunn i kraftig forfall. Men på en måte stemmer det jo litt også, hvis man ser bort i fra barnehagene. Samfunnet er blitt tøffere. Ungdom i dag har det nok tøffere enn vi hadde da vi var 14. Det er så mye vold blant ungdom, og grov vold. Voldtekter, rus, osv begynner nesten å bli akseptert i mange ungdomsmiljøer. Det er ikke snakk OM man bruker GHB, men om man er nøye med kilden for stoffet. Det har vært utrolig mange skole-voldssaker de siste årene, og spesielt jentevolden har økt.
Eller har det ikke økt? Kanskje det bare er medienes fremstilling som har blitt verre?
Mitt inntrykk er altså at jeg tror samfunnet har blitt tøffere. Litt ref til en tråd her om dagen om det å hjelpe en mann som blør. Realiteten er, noe vi alle ser, at folk går forbi. Folk tilbyr ikke hjelp hvis de kan unngå det. Mange steder unngår folk blikkontakt. I Oslo er mange unge jenter redde for å gå ut om kvelden pga voldtektssaker den siste tiden. Jeg tror at samfunnet har blitt tøffere, mer brutalt, mer egoistisk og mer overfladisk. Jeg tror at barrierer for ting som vold og ordbruk brytes ned. Men at det hadde "nådd" barnehagene var svært fremmed for meg - men jeg har jo ingen grunn til å tvile på styrers vurdering av situasjonen.
|