Sv: Du vinner 5 millioner i Lotto
Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.
Jøye meg - ingen som hadde vurdert å gi noe til veldedighet? Jeg tror jeg har lest hele tråden, men såvidt jeg kan se er det ingen som har dette som punkt på listen for hva man kan/skal bruke 5 millioner kroner på.
Jeg må innrømme at jeg hadde hatt rimelig bismak om jeg skulle ha brukt 5 millioner kroner kun på familie/de nærmeste, selv om det hadde slettet gjeld og gitt en mulighet for redusert stilling i uoverskuelig fremtid. Nei, 5 millioner er kanskje ikke nok for den eneboligen i det strøket i den byen du bor, men det hjelper faen så langt på vei med tanke på gjeldsgrad.
Det blir kanskje litt surmaget, dette. Men jeg må innrømme at jeg er mildt sjokkert over hvor nærsynte de fleste synes å være, selv i en 'what if'-tråd.
:surkjærring:
Jeg tolket hovedspørsmålet som at man først og fremst skulle svare hva den første gledeshandlingen ville vært, som er et av spørsmålene, ikke nødvendigvis hvordan man ville disponere absolutt alle pengene. Nå har jeg enda ikke svart hva min første gledeshandling ville vært, men jeg tenker uansett at hvis jeg nå hadde brukt alle 5 mill på meg og min familie/slekt, så ville nok ganske mange av mine valg føre til en generelt bedre økonomi i hverdagen. Dermed gir også det bedre mulighet for å gi mer til veldeige formål i hverdagen, feks via faste trekk til utvalgte organisasjoner og slikt. Det må da være minst like bra som et litt større engangsbeløp, eller?
Når det er sagt, så er jeg allerede fast giver til 3 organisasjoner, og gir i tillegg ekstrabeløp i alle fall om julen og noen ganger ved andre anledninger også. Jeg ville helt garantert ha økt disse faste beløpene som jeg likevel overfører. Så selv om jeg nok ville brukt noen av pengene på å ta med meg mannen min på 6 måneders tur rundt om i verden, synes jeg at jeg har "mitt på det tørre" når det gjelder veldedighet uten at jeg i utgangspunktet hadde tenkt å nevne det i denne tråden.