Sv: Mulig utviding av foreldrepermisjonen
Da jeg studerte var det slik at de mannlige studentene med jobbende koner fikk barn og studerte lykkelig videre med uendret lønn totalt i familien. Kvinnelige studenter som fikk barn måtte ta pause i studiene enten de ville eller ikke, fordi det var ingen mulighet for menn til å overta permisjonen hvis mor ikke hadde opptjent rettighet. Ikke fedrekvote, ingen permisjon, ingenting. Det var urettferdig. Det var 4 uker fedrekvote den gangen.
Da jeg fikk eldstemann hadde det kommet en mulighet for at far kunne få deler av fødselspermisjonen gitt at mor gikk ut i full jobb eller fulltids studier. Det var 4 ukers fedrekvote som var avhengig av mors opptjening. Der mor jobbet redusert fikk far avkortet permisjonen. Eldstemann er 10 år. Det er med andre ord ikke mye mer enn 10 år siden dette var en soleklar mammagreie og dette med menn og permisjon ikke var dagligdags. Ikke var det noen selvfølge å beholde jobben dersom man ble gravid heller. Det har endret seg ganske mye. Heldigvis. Men det er ikke så rart at holdningene ute i samfunnet henger endel igjen, det er langt fra alle som har kjent på frustrasjonen over manglende muligheter til å fullføre en utdanning fordi mannen ikke har permisjonsrettigheter.
Jeg skulle ønske det ikke var behov for å regulere så veldig. Den beste løsningen må være at hver familie velger for seg selv, gitt at det for samfunnet sett under ett blir en god fordeling mellom mor og far. Men jeg har ingen illusjoner om at det hadde skjedd om man hadde kuttet fedrekvoten idag. Utenfor fp står ikke pappapermisjon veldig sterkt, det blir fortsatt sett på som et pliktløp av mange. Men det er i endring. Heldigvis. Kanskje om 20 år kan man fjerne disse klausulene og la folk velge selv.
Jeg tror imidlertid vi lurer oss selv dersom vi tror at mer jevn fordeling mellom kjønnene nødvendigvis er god likestillingspolitikk. Bare husk hvordan det var tidligere da permisjonen var kortere. De mest karrierebevisste damene skaffet pass til babyen, mens de fleste kvinnene valgte en lengre ulønnet permisjon. Jeg tror at hvis man forkorter permisjonen som mor har mulighet til å ta mer enn at de fleste får være hjemme perioden med fullamming og til fast føde er godt etablert, vil vi igjen se at kvinner i større grad velger ulønnet pause fra arbeidslivet for å få barn og at det igjen blir et valg mellom jobb eller barn. Jeg tror det er det beste for både mor, barn og likestilling at fellespotten ikke blir så mye mindre nå. Men jeg heier på mer pappapermisjon som ekstra uker, så det synes jeg er en fin ting.
Imidlertid lurer jeg på om vi snart er i mål med permisjonslengde nå snart? Er det kanskje andre familievennlige tiltak som vil bety mer etterhvert? For eksempel at man kan få barnehageplass hvis man er født på høsten også?