Sv: Jeg trenger tips til en god og holdbar stekepanne
Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.
Men hvorfor ikke velge en jernpanne som varer i 30 år, i stedet for å måtte kjøpe nye hele tiden. 
Tenk miljø.
30 år, liksom. Jernpannen min er nærmere 60 år og i full bruk. Arvet etter mormor. 
Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.
Jeg har aldri klart å steke pannekaker eller omeletter i støpejernspanner. Hvordan klarer dere det uten at de henger fast?
Er det en spesiell type støpejern som er glattere? Jeg synes støpejern er ruglete.
Med slippbelegg trenger jeg ikke å smøre pannen mellom hver pannekake. Jeg kan se for meg at støpejern blir mettet med fett, men hvor mye må en ha oppi for å mette porene i jernet? Og hvis man vasker med zalo, må en ikke mette pannen igjen, siden en da har vasket ut fettet?
Og så er de tunge. Det er sikkert fint å steke biff i jernpanne, men til pannekaker må jeg ha slippbelegg og lett panne.
Jeg tror bare det er vanen. Jeg synes pannekaker stekt i panner med slippbelegg blir tunge og rare, i jernpanna får jeg dem lette og perfekt stekt. Henger aldri fast.
Andres pannekaker blir helt fine i beleggpanner, altså, men jeg får det ikke til.
|