Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Skrekkelige Oslo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-08-12, 14:53   #24
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skrekkelige Oslo

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Man kan jo ikke betale seg ut av alle sosiale problemer, men om vi hadde hatt en KNALLGOD skole, som hadde ressurser til å følge opp alle de som henger etter, stimulert de som spinner rundt seg selv av kjedsomhet, sosiallærere nok til å faktisk ta tak i dem som trenger mer.... Da tror jeg utrolig mye hadde vært gjort. Utdanning er nøkkel til mye, altså.

Dette er jeg helt enig i. Men skal det monne, så tror jeg at man må tenke langt utover den biten at matte og norsk er det viktigste. Og det må brukes penger. Jeg har alltid vært forkjemper for barnevernspedagoger og sosionomer inn i skolen. Disse kunne fungert som avlastere og veiledere for lærere gjennom å delta i oppfølging og kommunikasjon med utsatte barn, deres nærmeste og hjelpeinstanser. Og drive med annet forebyggende arbeid. Så vidt jeg har skjønt er det lite sosialt arbeid i lærerutdanningen, og lærerne har så vidt jeg har lest og skjønt heller ikke noe ønske om mer av den slags som en del av jobben som allerede er proppfull av oppgaver - man ønsker å undervise.

Det er hovedsaklig FP jeg leser av diskusjonsforum på nett, og her kan man få inntrykk av at alle ressurser i forhold til tilrettelegging går de svakeste elevene faglig sett, og at de faglig sterke går glipp av potensiell læring. Jeg deler forsåvidt både bekymringene og tankene rundt dette, samtidig så tror jeg kanskje vi får et litt skjevt bilde av realiteten? Det hadde vært interessant å få høre hvordan foreldre til barn som fungerer dårlig faglig sett på skolen opplever situasjonen. Dette vet jeg lite om. Men jeg har fått et lite inntrykk etter å ha møtt mange som falt ut av skolen og systemet senere i livet, i voksen alder, og da er min første tanke at man kanskje burde tenkt pensing inn på fagarbeiderfag el. lignende - og mindre ensidig fokus på matte og norsk. Mer valg, og mer valgfag (slik jeg ser at de rød-grønne jobber for) tror jeg kan være et lite skritt i riktig retning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:21.