Sv: Statskirken opphører i dag
Vil man fortsatt automatisk bli meldt inn i "folkekirken"?
Ellers er jeg prinsipielt enig i at staten ikke skal styrke kirken. Problemet er kanskje bare at det ikke er samfunnsmessig bra at kirken styrer seg selv når man tenker på hvem som sannsynligvis kan ende opp som ledere der når de får bestemme selv. Inkluderende, åpen og demokratisk? Don't think so.... På dette området er jeg litt skeptisk. Det blir litt "Keep your friends close and enemies closer"....
Jeg mener at man burde hatt en opprydding i det hele og at folk:
1. Ikke ble meldt inn automatisk, men at foreldrene måtte gjøre dette
2. Alle nå ble spurt og måtte aktivt svare at de fortsatt ville være medlem av kirken.
Når det gjelder finansiering er det jo fortsatt statsstyrt, så her har man jo på en måte en indirekte påvirkningskraft som kan brukes for å styre kirken. Spørsmålet er vel om man ikke burde ha hatt det slik som i Sverige, hvor man aktivt må gi støtte til kirken via selvangivelse så vidt jeg har forstått.
For meg virker det som om vi har alt for mange kirker mange steder. Det klages over at gudstjenestene er i praksis tomme for folk med mindre det ikke er en barndåp i samme slengen. I praksis kan man vel si at bydelen jeg bor i her har tre kirker som skal vedlikeholdes osv. Dette samtidig som skolen bærer preg av å trenge en del vedlikehold...
Jeg mener at vi ikke kan _sløse_ vekk penger på vedlikehold av en drøss kirker når det er andre elementer av langt større samfunnsmessig verdi som trenger ressursene.