Sv: Statskirken opphører i dag
Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.
Lucifine, tror det er lenge siden du gikk på skolen. :RLE-lærer:
Jupp sluttet i 2001 og da var L97 fortsatt faget som høyskolene underviste allmennlærerne i. Etterat jeg sluttet har jeg ikke satt meg inn i RLE reformen som kom (er ikke på skole selv, underviser ikke, har ikke så store barn).
Opprinnelig lagt inn av noen, her.
RLE skal være nøytral, men kristendommen, som har preget Norge de siste 1000 år har en større plass enn andre religioner. Det er helt riktig, synes jeg.
Men hvordan er det nøytral når et religion vies merkbart mer plass enn andre?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
At kristendom tar større plass i religionsundervisningen syns jeg er relativt naturlig, all den tid det er Norges største religion, og historisk og kulturelt viktig for Norge.
Syns du det skal være slik at kristne skal slippe billigere unna med begravelser? Eller at folk skal "tvinges" til å velge kristen begravelse fordi det er billigst? 
Hva om en kutter ned på religionsundervisningen og heller fokuserer på etikk, filosofi, eller andre allmennfag? MÅ vi ha religionsundervisning av noe slag på skolen?
Nei men synts som sagt det hadde vært trist om folk ikke hadde råd til å begrave sine døde. Aner ikke om muslimene som ligger begravet på den lokale kristne kirkegården måtte betale ekstra for å få ligge der men kanskje det blir sånn fremover? Vi har ingen egne kirkegårder for muslimer der jeg bor, dersom de kristne stenges, hvor skal muslimene da ligge? Og skal muslimene måtte betale mer for å ligge der?
|