Hvorfor tror voksne at barn synes det er gøy å gå i 17. mai-tog?
Det spurte 8 åringen min meg om i går kveld.
Han mente at det kom til å regne og bli kaldt, de må gå på rekker og gå langt. Han liker ikke synge, han liker ikke mye bråk og folkemengder. Det er mye venting pga korps skal stoppe foran 4 gamlehjem og spille. Han liker ikke at mange folk skal stå og se på han. I tillegg har han bedre ting å gjøre enn å gå i kø mens folk stirrer; han vil leke med lego eller kose seg hjemme.....
Er faktisk ganske enig med han, jeg liker heller ikke 17.mai. Han er forøvrig en helt "normal" gutt og kommer til å takle dagen helt fint bare han kommer avgårde. Men MÅ man feire 17.mai på tradisjonelt vis? (ikke bor vi i Oslo heller der ungene vel må gå milevis i timevis i tog?)
Tror jeg feirer dagen mest for at ungene ikke skal komme på skolen og si at de ikke feiret 17.mai, de var bare hjemme og koste seg. Er liksom redd de skal gå glipp av noe som de burde være med på.
Drømme 17,mai for meg må være å stå opp og lage en god frokost med varme rundstykker og godt pålegg. Se på 17.maifeiringen fra Oslo på tv. Spille spill med ungene, lage banana-split og bare ta livet med ro før vi skal på middag og kaker hos slekta på ettermiddagen.
Det vi skal gjøre er å stå tidlig opp, spise i en fart, kle oss og rekke barnetoget (i regn og mye vind som de har meldt). Gutta går i tog selv om de egentlig ikke har lyst. Vi står langs ruta og kikker. Styrter ned til hallen der 17.maiarrangementet skal være etterpå for å se at vi nok et år er for sene for å få bord og må nøye oss med ståplass. Stå i kø for pølser og is. Ungene springer rundt etter russekort. Før vi tusler hjemover med gnagsår, slitne unger, tomme lommebøker osv. Før vi skifter til tørre klær og så avgårde til middag med slekta.
Gleder meg til 18. mai jeg!
|