Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-12, 13:42   #1
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Språklig forfall - en hobbyskribents skrekk

Til min store fortvilelse oppdager jeg stadig oftere at ordene jeg skriver mangler en bokstav eller brukes feil. Setningene kan noen ganger være vanskelige å forstå, både for meg selv og den som leser. Som ikke-studerende er det få referanserammer som er til å stole på og ingen som korrigerer verken skrivefeil eller andre språklige feil.

Problemstillingen er derfor: Hvordan opprettholder man et godt språk, som man tør være bekjent av når man ikke er en del av et miljø der skriving er i fokus?

De opplagte svarene er å lese mye, skrive mye og bruke rettskrivingsprogram, men dette er i min verden ikke nok. Hvilke forfattere bør man lese for å øve opp et godt språk? Hvilke nettsider preges av språklig bevissthet (andre enn FP)?

Hva gjør du for å vedlikeholde og utvikle et godt språk?

Nå er det ikke meningen at dette skal være en personlig tråd, selv om den har en personlig start. Jeg hører gjerne om deres erfaringer og generelle refleksjoner knyttet til temaet.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:03.