Vi skal få oss valp - tips og råd ønskes
Etter lang tids grubling rundt valg av rase, er endelig valget tatt og vi får en liten åtteukers knøtt i hus om ca. tre uker. Det er en liten dvergpinscher-gutt vi har valgt, i fargen black/tan. Her er den lille sjarmøren:

Har så smått begynt å tenke på hva vi skal kjøpe inn av utstyr før valpen kommer, og vil gjerne ha konkrete tips rundt dette. Det er en jungel der ute ...
- bur, hva slags type bur anbefales, til hjem og bil? Og hvor bør buret plasseres i hjemmet?
- seng, valpen bør kanskje ha en liten seng e.l. i tillegg til buret?
- matskåler, hvilke anbefales?
- bånd, halsbånd eller sele? Hva slags turbånd, kort eller langt?
- leker/"tyggeting", hva velger man?
- mat, spiser de kun tørrfor fra åtteukers alder? Noen merker som er bedre enn andre? (Vi kjøper selvsagt god kvalitet fra dyrebutikk/veterinær)
- andre ting man trenger i starten?
Ja, og så lurer jeg på hvor valpen skal sove om nettene i begynnelsen. På soverommet vårt? Eller må vi belage oss på typ madrass på gulvet sammen med hunden i stua den første tiden?
Når kan forresten valpen være alene hjemme over en lengre periode? Det vil jo ikke bli fulle arbeidsdager, siden snart-niåringen har sluttet på SFO nå og dermed vil reise hjemmefra og komme hjem tidligere enn oss voksne når vi er på jobb. Jeg jobber dessuten turnus og er hjemme på dagtid en del når jeg har fri/jobber kveld/natt. Men den må jo etterhvert vennes til å være alene noen timer.
Veldig takknemlig for alle svar. Vi gleder oss ihvertfall masse til å få en liten baby i hus. 
|