Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-12, 21:45   #11
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Opprinnelig lagt inn av Ramses, her.

"Når man henger seg så mye opp i ..." Kom igjen, jeg garantere deg at ingen i denne tråden mister nattesøvnen av dialektskriving på FB, men at det er noe man kan ha en mening om, er jo bare naturlig, like naturlig som din mening og input. Eller henger du deg veldig opp i dette, du også, fordi du svarer i tråden?

En annen ting er at alle medier for skriftlig kommunikasjon er jo perfekte øvingssarenaer for å forbedre skriftspråket sitt. Jeg ser jo at folk som har (stort) forbedringspotensiale gjerne skriver dialekt og ord feil, og når man da først skal skrive en viktig søknad blir det mye feil og slurv som går en hus forbi, fordi det har blitt en vane å skrive feil og ukorrekt og fordi, som jeg frykter hos en hel del på min liste, at man ikke tenker over det eller ser hvordan man kan bli oppfattet. Jeg sitter med ordboken foran meg når jeg skriver på FP og FB og i jobbsammenheng, og det gjør meg ikke snobbete at jeg forventer litt anstrengelse fra folk hvis de ønsker at budskapet skal nå frem og at jeg skal gidde å lese det de skriver.

Jeg synes nå det virker som om folk henger seg opp i det når det kommer uttalelser som "det er så slitsomt" og "det gidder ikke jeg å lese", "jeg forstår ikke hvorfor folk skriver slik, det ser jo bare såå barnslig ut".

På facebook dreier seg sjelden om lange avhandlinger, det er storstett enkle fraser gjerne knyttet opp mot dagligdagse hendelser og det tar ikke mange minuttene å skumme gjennom veggen uansett hvordan mennesker har valgt å ordlegge seg. Lengre tekster blir tunge å lese på dialekt, det er jeg enig i, men skulle jeg ha irritert meg over dialekt på facebook hadde jeg fått mye å irritere meg over, eventuelt måtte jeg bare ha latt være å logge inn.

Sitter du virkelig med ordbok når du er i dialog med vennene dine på facebook?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:49.