Sv: Hva er et "gaveberg", hva synes du om gaver til voksne + gavesynsing generelt
Hos oss er det ikke så mye gaver rett og slett. Jeg har veldig liten familie på min side og familien på mannen sin side er rasjonelle mennesker som syns jul og gaver er mest pes og lite kos.
Jeg fikk kun en gave som var til bare meg og det var fra mannen og ellers fikk vi tre fellesgaver. Ungene får litt mer da, men utenom det vi kjøper selv så fikk de ikke mer enn 8-9 gaver hver og det er helt overkommelig. Jeg bruker generelt å være takknemlig for nesten hva som helst, men i år ble jeg litt skuffet på ungenes vegne da de fikk simple gaver fra flere som er relativt nær oss. Det er visst ganske mye blest om å senke gavestyret i vår omgangskrets og da ender vi opp med å få billig ræl og pakker med rosiner i stedet. Det synes jeg bare er tull.
Jeg kan ikke forlange at mennesker skal gi oss fine gaver enten det er familie eller ei, men det stikker bittelitt allikevel når så mange rundt oss av prinsipp gjør det billig og enkelt.
Vi gir nå gaver til de vi er glade i uansett og prøver så godt det lar seg gjøre og gi noe som er hyggelig å få samtidig som vi tenker på økonomien. Jaja, så er det noen som ender opp med ett gaveberg og må legge ungene før de har fått åpnet alt. Jeg får meg liksom ikke til å synes synd på dem og forventer nesten at de burde være takknemlige i stedet for å sutre over å måtte legge trøtte unger før gaveåpninga er over og åpne enda flere gaver på 1.juledag.