Sv: Hvordan skal vi fordele julaften rettferdig?
Jeg støter sikkert noen nå, men her har jeg en del meninger. Ikke at jeg mener alle bør høre på meg. Men det førende hos oss er: Det å lage sin egen julefeiring er del av det å bli voksen, og en viktig del av det å være en familie.
I mitt hode er det også slik at det handler ikke om mor og fars rett til "sin barndoms jul" (eller forsøl på å gjennskape), men barnas rett til å ha sin barndoms jul, med sine tradisjoner.
Å skape Jul hjemme, og ha "magien der". "Slik gjør vi det hos OSS!, ikke slik hos tante, og slik hos farmor og slik hos morfar og slik hos oldemor.
La de gamle flytte på seg om de kan og vil. Besteforeldre osv bør da være rause nok til å kunne omgås den ene kvelden i året. Mormor og farfar kan da vel være i samme rom ? Ja det kan da vel de fleste voksne skilte mennesker også om de tenker på barnebarna.
Nå har ikke jeg foreldre lenger men har hatt både mine foreldre og svigermor hos oss i julen. Svigerfar og kjæresten vil være hjemme, og det er greit nok. Når du inviterer får du et ja eller nei, og begge deler er jo greit.
Mest imponert er jeg over voksne par jeg kjenner som deler seg i julen. De har hver sine barnebarn, og selv om forholdet er godt er de hos sine barnebarn julaften. De møtes da senere på kvelden eller neste dag. De bor samen 365 dager i året og prioriterer å delta på sine barn og barnebarns jul. Det er jeg ørlite misunnelig på.
Når Mazungen blir voksen håper jeg på å ha laget nok juletradisjoner for henne til at jeg blir inviteret dit. Da vil jeg selvsagt spise og drikke det DE velger, og hjelpe til innenfor deres ramme.
|