Boktips, videregående skole
Jeg ser at jeg må skaffe ett eller to klassesett med norske/nordiske samtidsromaner til norskseksjonen ved skolen min. Det er sannelig ikke lett å finne noe; vi idémyldrer vilt i seksjonen men jeg vil gjerne ha innspill fra FP også hvis noen har gode tips.
Det er altså snakk om roman(er) som skal leses av elever i videregående skole, primært på studiespesialisering (ikke yrkesfag, der har vi nok). Følgende kriterier er mer eller mindre viktige:
Ufravikelige krav:
- Skrevet etter 2000
- Norsk, evt fra annet nordisk land
- Ikke for lang (maks ca 250 sider)
- Ikke Erlend Loe 
- Fenge elever i aldersgruppen 15-19 år
Videre ønsker:
- Helst bokmål (det er krevende nok å pese elevene gjennom en roman i seg selv, om den ikke skal være på nynorsk i tillegg )
- Bør være lesbar for svake lesere men samtidig ha noe å ta tak i for de sterkeste
- Bør unngå tema som kan være svært vanskelige for enkeltelever å takle (homofili, dødsfall i nærmeste familie o.l.). Ikke fordi vi ikke kan ta opp sånt - det gjør vi selvsagt - men fordi vi i akkurat denne saken er ute etter en roman vi kan bruke uten å måtte bedrive kartlegging av potensielle problemområder i forkant og/eller bekymre oss for at det skal bli uforutsett vanskelig for enkeltelever.