Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-11, 17:11   #14
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Laster dere ned lovlig eller ulovlig?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er ikke 100% sikker på hva du mener her. Du mener at det alltid vil være den som sitter på den siden av gjerdet som bestemmer hva som er tyveri? Jeg er ikke helt enig med deg i deg. Feks så synes jeg ikke nødvendigvis at det er den som eier eiendommen som elva renner over som kan bestemme over vannet i den forstand at de kan demme den opp, nekte folk å drikke etc Litt søkt eksempel, men digitale rettigheter kan like gjerne sammenlignes med slike ting (=vannrett) som det å stjele en bil.

Etter norske forhold tror jeg eksemplet ditt er litt søkt, for dette er vel lovregulert, tror jeg.

Men til det du spør om først: Det er selvfølgelig ikke opp til den enkelte å bestemme hva som er tyveri. Det er definert i nasjonale lovverk og internasjonale avtaler. Nedlasting mener jeg er ulovlig (som definert i lover og avtaler), og det er vel stort sett alle i tråden enige om. Uenigheten består i om det finnes (gode nok) argumenter for å gjøre det likevel. Og ja, jeg mener det kan kalles å stjele når man laster ned ulovlig. Man tar en vare uten å betale for den. Det betyr ikke at jeg mener at alle som gjør det skal straffeforfølges eller få hendene hugget av.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:43.