Sv: Hvilket ansvar har barnehagen for våre barns klær?
I den barnehagen jeg jobber i, legger vi vekt på å ha en ryddig grovgarderobe og garderobe.
Vi bruker litt tid hver dag på å rydde (evnt vaske) i hyller, legge avglemte ting enten i rett hylle eller på "ingen-eier-hylla" o.l.
Garderoben er det første foreldrene møter når de leverer/henter, og det er hyggelig å møte den ryddig.
Da vi byttet bhg til barna, til den de går i nå, var det stor forskjell på stor og liten avdeling. Stor avdeling hadde det mye mer ryddig og oversiktelig enn liten.
Jeg tok det opp med de ansatte på liten avdeling, for der var det så rotete og ting forsvant i fleng.
Ull, votter, sokker osv.
Da ble det skjerpet inn, og etter det har det kun forsvunnet en matboks. (Som kom tilbake denne uka).
På stor avdeling var det mer ryddig, og frem til i høst har det kun forsvunnet en lue der. (Dog ReimaTec). Ja, samt flust av gummistrikkene som de fleste dresser har nå. (Ikke vanlig buksestrikker nei, man går for de dyrere strikkene. )
Men i forrige uke forsvant altså et par Viking Thermo. Som stod i voksenhøyde, ytterst, med kun guttenaboer. (Råsa støvler.. de eneste av det slaget på avdelingen.) Kjipt!
Men nye er kjøpt inn. Ikke med et smil, men dog kjøpt inn.
Barnehagen har vel ingen ansvar for dette, selvom jeg ikke akkurat har smilt når jeg hver morgen har kikket rundt i garderoben.
De støvlene står garantert hjemme hos noen. Det er jeg sikker på.
Men jeg forventer at de legger litt vekt på gode rutiner i når det kommer til orden i garderoben. (Jeg som mor rydder på barnas plass hver dag, så helt uten ansvar er ikke jeg heller.)
Så som svar på spørsmålet: Jeg har tatt opp problemstillinga, ansatte er enig og de har gjort noe med saken.