Sv: Hvilken hunderase passer for meg?
Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.
Vel, på en måte så er det mye mer unødvendig med en hund som veier 5 kilo enn med en hund som veier 30+. Men alle burde ta et slags "førerkort" på hund uansett mener nå jeg.
Dessuten er det ikke bare dårlige eiere som kan skaffe farlige individer. Det kan oppstå andre situasjoner også. Har man verdens snilleste, beste, skjønneste barnevennlige staff kan man kanksje likevel ikke forhindre at den en dag møter en annen løs hund som den har dårlig kjemi med og de begynner å sloss. Hos andre raser ville det kanskje ikke vært et veldig stort problem, med en staff kan du risikere en hund som etterpå tar livet av andre hunder. Det kan du faktisk ikke si om så mange andre raser. Det samme gjelder andre raser som f.eks. har sterkt vaktinstinkt. Plutselig en dag står det et ukjent barn (klassekamerat av barnet som f.eks. hunden aldri har møtt) i gangen, da har du raskt et stort problem.
Jeg har sikkert sagt og skrevet det tusen ganger før, men læll: Rasene er blitt avlet til spesielle formål i hundrevis av år, og det er helt feil og illusorisk å anta at en god eier fikser alt og greier å få bort vaner som ligger dypt i rasene. Du kan ta en hvilken som helst Border Collie fra en byleilighet i New York og ta den på en sauegård og sjansene er meget store for at den gjeter i løpet av noen uker. Du kan derimot ikke få en Dachs til å gjøre det, uansett hvor mye du trener. Det samme skjer med en Staff som kommer i en fight med en annen hund.
Men her http://www.canis.no/oppdretter/rasepres.php?raseid=123 står det jo at Staff som regel er en dårlig vakthund, da den er altfor hengiven? I følge andre jeg har snakket med, og oppdrettere jeg har hatt kontakt med er det største problemet med en Staff samkjønnsaggresjon, da de ikke helt skjønner språket til andre hunder? De oppdretterne jeg snakket med mente hvertfall at det var et problem som kunne løses ved mye sosialisering helt fra de er små. 
Uansett hva slags hund man velger kan man jo aldri være 100% sikker på at ingenting vil skje.
|