Sv: Tips og råd vedrørende utleie av bolig ønskes
Du må bruke en særskilt depositum-konto.
Noen ønsker å maxe det de kan få i inntekt, ved f.eks. Leie ut til bokollektiver og beregne antall rom x hybelleie. Skal man bo i huset selv er det hvertfall ikke nødvendigvis lønnsomt på lenger sikt. Blir fort mye uro og ut- og innflyttinger, og ingen som egentlig føler noe ansvar. Leieboere som har langsiktighet i leieforholdet vil behandle leiligheten mye bedre. Lurt å leie ut til folk i samme situasjon som en selv, da har man mer lik døgnrytme og mer forståelse for hverandre.
Absolutt lurt å sjekke ref., de leieboerne / naboene jeg har hatt " fra helvete" har vært meget pene og veltalende ved første øyekast, gode jobber osv. De gir faen, enkelte. En mann i distriktet også som har en slagmark av fortvilte utleiere bak seg, han spekulerer rått i at de ikke kan hive ham ut uten videre, betaler aldri, og det er ingenting å hente. Vet også en markedssjef i anerkjent firma som sneipa røyken i det flunka nye teppet i leiligheten, aldri betalte, og utkastelsesvarslene rammet han inn og hengte opp på do. Seriøst.
Så er det masse søte, greie leietakere som betaler i tide, hjelper til osv., og som har for lite kapital til å kjøpe eget i nær framtid, fordi de ikke får hjelp hjemmefra - slik at de kan leie hos deg i årevis framover. Sjekk referanser. Ta gjerne en kredittsjekk også og se om de har betalingsanmerkninger, det kan lønne seg.
Jeg annonserte en gang, pågangen var så stor at siden svarte jeg bare på ønskes leid. Kan også være en ide dersom du har en stor arbeidsplass / skole i nærheten med folk du tror vil passe for dere å be om å få henge opp oppslag eller tipse personalkontoret deres.
|