Sv: 16-åring alene hjemme en uke?
Når synes dere ungdom er gamle nok til å være alene en uke da?
Jeg tenker at man som voksen ikke skal være for naiv i forhold til at det kan komme horder til boligen. Det er vel det de fleste er engsteligst for. Derfor tenker jeg at enten det er ett døgn, en helg, ei uke eller en måned må ungdommen ha noen som kan komme ved behov. Det kan være slektninger eller naboer, poenget er at det er noen og at de vet hva de bør gjøre. Det skjedde broren min en gang, han reagerte helt riktig - fikk inn voksenassistanse og fikk kastet ut de ubudne gjestene. Jeg vet ikke om jeg synes det er nevneverdig forskjell på en uke eller to dager i den sammenhengen. Samtidig er det alltid mye som kan skje, ungdommer eksperimenterer mer enn foreldrene liker å tenke på. Det kan skje hjemme hvis de får låne huset, eller det skjer ute. På et eller annet tidspunkt må man slippe gradvis tak i dem. En 16-åring er vel fortsatt så ung at man skal sette foten ned for åpenbare risikosituasjoner, og de bør ha noen å kontakte. Men jeg mener at det ikke nødvendigvis må være foreldrene til enhver tid.