Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Noen bunadspørsmål

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-05-11, 08:58   #1
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Spørsmål

Noen bunadspørsmål

Som alltid på denne tiden av året så melder lysten på bunad seg. Egentlig syns jeg beltestakken fra Telemark er den aller vakreste, men jeg syns det blir feil å ha denne når jeg ikke har slekt fra området. Selv er jeg født og oppvokst i Drammen, men jeg syns Nedre Buskerudbunaden er kjip og kjedelig og helt uaktuell. Vurderer nå å begynne å spare, siden jeg omsider har funnet en bunad som jeg har nær slektsmessig tilknytning til (oldeforeldre, morssiden) og som jeg liker godt. Det er Vestfoldbunaden, men jeg blir ikke helt enig med meg selv om hvilken modell jeg liker best, og setter pris på innspill.

Bilder kommer til slutt, men først noen spørsmål:

- MÅ man ha forkle?
- Hvilket forkle er finest; hvitt i brodert lin eller bomull, eller vevd ullforkle med stripemønster med bunnfarge blå eller grønn?
- Står man fritt til å velge lengde på stakken? Jeg syns fotside stakker er finest, er ikke så fint når den slutter rundt ankelhøyde som på bildene. Kan man avgjøre sånt etter smak og behag?

Aktuelle kandidater:

Den til venstre; sort vest og stakk (1932-modell)

Den til venstre, rød vest, sort stakk (1956-modell). Her vises også forklealternativer.

Jeg tror nok favoritten min er den siste her, med rød vest. Men syns den kanskje er enda finere uten forkle, eller virker den "ukomplett" da? Hva syns dere? Bilde:

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56.