Sv: Jaja, da har jeg i hvert fall lært i praksis
Bare for å gi llitt mer "kjøtt på beinet":
Jeg er og har vært i arbeidspraksis lenge nå, og det fungerer så bra at det er snakk om fast ansettelse og muligens opptrapping i stillingsprosent. Jeg begynner å føle meg mer som en vanlig arbeidstager enn "en på trygd" og fokuserte lite på NAV. My bad. Jeg vet at jeg skulle sendt inn meldekortet i tide, og vet at det er min feil ene og alene at det ikke ble gjort innen firsten. Men jeg glemte det. Rett og slett. Akkurat som de fleste glemmer en eller annen ting en gang i blant.
Meldkortet jeg sender inn gir faktisk ikke NAV så mye. Jeg melder inn at jeg har vært i "arbeidsrettet tiltak" de tre dagene pr uke jeg skal. Jeg har fått beskjed om at jeg ikke skal fylle ut om jeg er fraværende pga sykdom eller ferie (med mindre det er noe helt spesielt). Og jeg fyller ikke ut antall timer.
Jeg synes også at så lenge NAV ikke har mottat meldkortet bør utbetalingen utebli - for mange er det straff nok i seg selv da de er avhengige av at utbetalinger kommer når de skal.
Men - når meldekortet kommer og de igjen har grunnlag for utbetaling bør utbetalingen bli etterbetalt. Da har man jo "bevist" at man har vært i tiltak eller hva har du, og at man har fulgt de forpliktelsene man har. At en enkelt glipp fra min side skal koste meg 5.500 kroner er skikkelig surt. Og at et allerede sprengt NAV skal bruke masse tid på å saksbehandle denne saken virker tullete.
Jeg ER enig i prinsippet - så lenge NAV krever meldekort skal en levere det. Jeg ser jo for meg om det ikke hadde noen konsekvenser om man ikke leverte (jeg jobber med rusmisbrukere, og de disse er jo også NAV-systemet på en eller flere måter) ville det i mange tilfeller skli ut.