Gjorde jeg noe gærnt? (Trafikkregler)
Idag fikk jeg hjertet i halsen og det er en kjip følelse. Men etterpå ble jeg igrunnen mest usikker - og egentlig litt fornærmet. Med rette?
Jeg kjørte en sidevei ned mot en kryss til en litt mer trafikkert vei. (Fra ROOM ned bakken til Holmenveien, for dere som er lokalkjente). Krysset er et ekte kryss med veiene 90 grader på hverandre. Jeg blinker høyre, og det er 3-4 biler foran meg. Køen går sakte, type gangfart. Tilslutt er det bare bilen foran meg og meg igjen, og bilen foran meg blinker venstre. Jeg legger meg da til høyre for denne og forbereder høyresvingen- fremdeles i gangfart; ingen brå bevegelser eller noe sånt. Jeg er langt fra fortauet, men sikkert nokså nær den hvite stripen. Plutselig hører jeg kraftige dunk fra bakskjermen og kvepper - der står en syklist i blindsonen og hamrer sint i bilen. Jeg bråstopper (dvs jeg stod faktisk allerede stille allerede da, for det var ikke klart i krysset) og hjertet havner i halsen - og syklisten passerer forbi bilen, kjører opp på fortauet og sykler videre opp veien til høyre (den samme jeg skulle) og forsvinner. En typisk proff "sykler-hjem-fra-jobb" med klikkpedaler, gul jakke, sykkelklær og diger offroadsykkel.
Min første tanke var at jeg hadde gjort noe gærnt og nesten drept fyren, men så begynte jeg å tenke meg om. Han har tatt meg igjen, og kjørt forbi på høyre side av en bil som blinker høyre og som holder høyresiden som ledd i forberedelse til høyresving. Jeg sjekket ikke speil og dødvinkel før jeg gjorde dette, det ser jeg - det gjør jeg automatisk ved venstresvinger, men nå byttet jeg jo ikke fil eller noe sånt, jeg bare justerte/forflyttet meg i mitt eget kjørefelt. Det var masse plass på fortauet ved siden av, bare så det er sagt.
Gjorde jeg noe feil? Jeg er ikke glad dustesyklister i trafikken, bare så det er sagt, og synes mange av pendlerene er vilt hasardiøse i sin adferd (det så jeg på nært hold også den gang jeg selv syklet til jobben innimellom). Det var dritkjipt å kveppe sånn! Og han var så dritsur, men hadde han grunn til det?
Om han laget merker i bilen (permantente, nå ble det bare knyttnevemerker i møkken der han dæljet ) hadde det vært hans eller mitt ansvar? Jeg bare lurer altså.