Sv: Bruker du sykkelhjelm?
Opprinnelig lagt inn av Input, her.
Nå finnes vel hatter med "innebygget" hjelm, som er godkjente også for voksne? Eller? Mener å ha lest noe om det, men det er lenge siden. Bruker selvsagt også hjelm når jeg rir, og er helt enig med deg.
Avsporer mer, jeg:
Det kan godt være det finnes, det er lenge siden jeg var aktiv selv, men jeg har aldri sett det. De jeg veit om som fortsatt starter høye klasser har "vanlige" dressurhatter, så langt jeg kan se. Nå bruker de jo gjerne ikke hjelm under trening heller, så de ser vel ikke vitsen.
(Nå googlet jeg og fant et par artikler om noen som har utviklet en sånn hjelmhatt, men det var få bilder å finne av selve hatten.)
Unger som ikke har tilstrekkelig kontroll over hesten kan godt bruke sikkerhetsvest, synes jeg, og vil man fortsette med det, så værsågod. Jeg kan ikke se at det hindrer bevegelse i sånn grad at det hemmer ridninga. (I noen grener må man dessuten bruke vest uansett. Feltritt, for eksempel.) Det går jo stort sett bra både når man går i bakken og i vantet, men man kan jo aldri vite.
Hodet er såpass sårbart, og selv en "vanlig" hjernerystelse kan lage trøbbel (:btdt, og jeg brukte hjelm: ), så det beskytter man uansett. Også når man har stålkontroll på hesten sin, alltid blir sittende på selv når hesten blir skremt og ikke har falt av på årevis. Det er ikke verdt risikoen. Dessuten gjelder det samme argumentet som for all annen hjelmbruk, man er et forbilde for barn. Er man ridelærer eller konkurranserytter på høyt nivå, så er det alltid noen som ser ekstra opp til deg, og da får man faktisk være seg sitt ansvar bevisst.