Sv: Smittsom omsorgssvikt
Opprinnelig lagt inn av emm, her.
Derved så blir et system satt i stand fra skolens side, for å favne alle, veldig vanskelig og veldig urettferdig.
Viktig poeng.
Det atferdpsykologene jeg gikk på kurs hos var aller mest kritiske til i sånne sammenhenger var at det gjerne blir så halvveis i skoler og barnehager. Ikke metodene i seg selv, men hva metodene blir til i praksis når det mangler kompetanse, veiledning og evaluering underveis. Som de sa: Timeout og timeout er to forskjellige ting. Vi kursdeltakerne fikk ikke lov til å bruke timeout før over halvveis ut i kurset. Når valideringen, spesialtid (en-til-en med en voksen der barnet velger aktivitet), positiv forsterkning osv. var på plass. Vi surfet lett gjennom dette, for dette hadde vi jo prøvd å gjøre stadig mer av i årene før. Uten at det hadde virket. Når man da begynner med timeout er det etter grundig opplæring, med rollespill og eksempler. Samt veiledning videre. Barnet selv er også vurdert utifra om disse metodene passer. For barn med visse diagnoser eller en viss skjørhet, vil ikke dette være en god måte. Tvert imot. Osv. Det er altså en helhetspakke og kyndig veiledning til voksne som har gjort hjemmeleksa si på de andre områdene i et par måneder først.
En motsetning til dette kan være eksempelet kurslederen fortalte om for å illustrere at timeout og timeout kan være to forskjellige ting. I en barnehage hadde de nemlig (muligens inspirert av et nannyprogram eller noe sånt) innført timeout. Der ble det gjort slik at barnet som skulle i timeout ble satt på en stol oppå spisebordet og skulle sitte der og skamme seg mens de andre barna lekte rundt. Som kurslederen sa: "Dette er ikke timeout, det er gapestokk".
Det jeg synes jeg ser med programmer og slikt i skolen er at det sjelden følger ressurser med de fine teoriene. Dermed blir hele greia litt half assed og i verste fall destruktivt. En viktig del av forsøket fra artikkelen jeg linket til tidligere her, var jo bl.a. gjennomføringen. Spesielt veiledningen av lærere, informasjon til foreldre, observasjoner underveis osv.
Altså; jeg snakker om innføring av opplegg, metoder osv. Ikke at en og annen lærer er streng, ettergivende, dyktig på å prate med elever osv.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
|