Barnefilmer og språkbruk
Hva pokker er det som skjer med barnefilmene nå om dagen? Guttene har fått for seg at superhelter er kule og vi har nå etter mye om og men latt de få sett De Utrolige på DVD. Veldig mye slossing og actionscener, men hvorfor i pokker må de bruke ordet DREPE???
Og så lærenemme våre gutter er suger de til seg alle ord og uttrykk som brukes i disse filmene.
Knuse deg.... Nå skal vi sloss... Klare til angrep!! Nå skal du dø! Hvor kjipt er det egentlig at en 5 åring går rundt å sier dette når de leker superhelter?
I et lite desperat forsøk for å få ting litt bedre dro vi innom Video Nova og kjøpte Over Hekken fra Dreamworks. Denne var en sånn Tillatt for alle film og jeg regnet da med at slike ord og uttrykk var tatt vekk... men nei.... til og med der ble jeg skuffet.
Hva er det med de som skriver manuset til disse filmene? Finnes det ikke andre ord å bruke enn dette? Eller er det bare fordi jeg begynner å bli for gammel? Fant en gammel He-Man tegneserie fra da jeg var ung. Dette var kun på engelsk da, men der brukte de konsekvent ordet DESTROY istedet for KILL når man snakket om å kverke hverandre.
Ordet DREPE er mye sterkere ord enn ØDELEGGE og er ikke dette et bedre ord å bruke? DREPE hører man jo om til stadighet på nyhetene og i voksenfilmer, men hvorfor i alle dager må de absolutt dra dette inn i barnefilmer?
Det er jo forskjell på folk det vet jeg, men når 5 åringen kommer hjem fra barnehagen og kan alle navnene fra Ringenes Herre Triologien blir jeg litt svett. Eller Jernmannen som knuser alle, Hulken som blir grønn og knuser og Batman her og Batman der...
Kjennskapen til disse superheltene har de selvsagt fått til en av sine venner fra barnehagen og det er da en gutt som tydligvis sett alle disse heavy-superhelt tegnefilm greiene og muligens Ringenes Herre også.
Ingen 3-4-5-6-7 åring burde ha kjennskap til Ringenes Herre filmene. Vet ihvertfall at jeg må ta en prat med barnehagen!
Noen andre som føler det samme?