Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-03-11, 23:27   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vitenskap og tarmskylling (kronikk, aftenposten)

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

"Sånn er det ikke" er nok i overkant bastant.

Her har vi et eksempel på noe som var ekstremt, jeg-tror-jeg-ler-meg-ihjel alternativt inntill det ble anerkjent innen allmennmedisin.

Det er sikkert ikke det eneste eksemplet. Og jeg drister meg til å påstå at det nok kan finnes andre alternative behandlingsmetoder som også vil kunne bevises at virker men at man ikke tar seg bryet å forske slik at det kan bevises.

Jeg tenker at det nok er gull i havet av gråstein innen feltet "alternativ behandling" akkurat som det er enfdel gråstein blandt gullet av tradisjonell medisin.

Jeg sa ikke at det ikke finnes noe av alternativ medisin som har gått den veien, det ville i såfall vært løgn. Og jeg er enig med deg, det finnes helt sikkert endel der ute som virker. Kanskje spesielt innen felt som matintoleranser/diettbehandling. Men også veldig mye som ikke virker. Spørsmålet er hvem som skal forske for å få ting anerkjent.

Saken er sånn at det er pengene som forsker for å si det litt forenklet. De som tjener på at en behandlingsform anerkjennes, er de som finansierer forskningen. Med andre ord er det de som ønsker en behandling bevist og tatt inn i varmen som må forske, men dette er det svært liten vilje til.

Hvordan ville man reagert hvis man fikk foreslått en behandling av sin fastlege som ikke var dokumentert, "men vi føler oss ganske sikre på at dette virker"? Man forventer at det skal være mulig å svare på spørsmål om forventet nytteeffekt og bivirkninger. Når man går til mange alternative behandlere er det dette man i realiteten får. Behandling som på ingen måte er dokumentert, hverken med tanke på virkning eller bivirkninger. Man aksepterer behandlerens forståelsesmodell for hvorfor dette burde fungere.

Jeg ler forresten ikke av noen behandlingsforsøk. Av og til får jeg en bekymret rynke i pannen, men ler gjør jeg ikke. Vi ber pasientene våre fortelle oss hva de driver med av alternative ting slik at vi kan si fra hvis det ødelegger for pågående behandling. Og jeg tenker at det er helt greit å prøve hvis man ønsker det, spesielt når det er småting i kategorien plagsomt, men ikke farlig man snakker om.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:06.