Trafikksikkerhet
Jeg har blitt urban rushtidsbilist og har fått noen aha-opplevelser. Det er sikkert mange som ser det samme hver dag, men ettersom all denne trafikken er relativt ny for meg så ser jeg det litt bedre enn før.
Refleks.
Jeg liker folk med refleks, jo større og mer prangende, jo bedre. Dette prøver jeg å huske på selv også, selv om jeg bare skal gå en tur til og fra parkeringsplassen. Det gjelder spesielt de som går langs veien, også fortau med lys. Det lyser ikke så godt opp, og det hender man må krysse veien, også om man bare skal til busstoppet.
Blinklys.
Det er fint med blinklys på bilen, med de kan man signalisere til de andre bilene hvor man skal. Når mange biler står i kø etterhverandre for å komme inn i ei rundkjøring og komme fram til neste, går det mye fortere når man skjønner hvilke biler som skal svinge inn før og etter sin "innkjørsel".
Trange barnerike parkeringsplasser, særlig skole og barnehage.
MÅ du kjøre inn? Eller kan kona di kanskje gå fra veien? Kan du parkere litt lenger unna for så å følge barnet inn til skolen/sfo?
I dag opplevde jeg noe skikkelig ekkelt. En bil kom med ryggelysene på (riktignok i sakte fart) men i retning mot min løpende 3-åring. Vedkommede hadde kjørt inn med snuten foran porten til barnehagen. Det er en grunn til at det ikke er lov til å parkere akkurat der.
Bilen stoppet heldigvis, jeg ble sint og forfjamset. Eller var det omvendt rekkefølge? Noen timer senere fikk jeg tak i styrer på telefon som takket for henvendelsen og skal ta det videre til ansatte og foreldre.
Det blir kanskje ingen lang og spennende debatt av dette her, men håper det kan være ei påminning til dere andre om at vinteren og mørket er her selv når adventslysene er slukket.