Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Google baby - om surrogati

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-12-10, 23:11   #1
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Google baby - om surrogati

Nå har jeg vondt i magen. Skikkelig. Denne dokumentaren oppsummerer i grunnen det aller meste av hvorfor jeg er mildt sagt skeptisk til surrogati hvor man betaler mennesker for å føde barn for en (jeg er ikke like skeptisk til at en venninne føder for en venninne eller en søster for en søster, det blir noe litt annet i mine øyne). Men slik som dette her? Jeg får vondt i sjelen. Virkelig. Det apatiske blikket til den fødende surrogatmoren i slutten av programmet og det faktumet at det britiske paret som fikk barnet tydeligvis ikke hadde tid til å møte opp på fødselene en gang hjalp ikke. Ok. Så har de kanskje plukket ut det verste av det verste, men bare det at det finnes slike tilfeller... Og han fyren som hadde startet surrogatibyrå hvor man befruktet eggene i USA, "for folk vil jo ha hvite barn" for så å fly dem til India fordi det var billigere med surrugamødre der. "Jeg drivr med IT, og vi kjøper tjenester i India siden det er billig, så da tenkte jeg at surrogati også ville være billigere her". Og la par sette inn egg i to surrogatmødre samtidig, for å øke sjansen. Og om begge blir gravid med tvillinge, så tar man bare selektiv abort. Neppe uten grunn at vi ikke fikk se hvilken klinikk han samarbeidet med - hun som stod fram hjalp kun barnløse par og hadde tydeligvis en viss form for etikk i grunn for foretningen sin.

Det er noe seriøst galt med verden når vi produserer barn på det viset der, og når fattige mennesker ser på det å lage barn for andre som en det som forsørger familien (kjøpe hus, finansiere utdannelse for ungene). For å ikke snakke om det etiske i hele dokumentaren da. Jeg håper aldri den lille engelske jenta som ble født på slutten får se den.

(Detaljene som den med våpengalne familien der hun donerte egg hvor pengene hun tjente gikk til våpen som de kunne stå og skyte fra terrassen sammen med 4-åringen, var derimot ganske morsomt, og viser at man virkelig ikke kan få det hele og fulle bildet av donoren ut fra hva man ser på en web-site, ).

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/693574/

Æsj, jeg liker ikke verden når den viser seg fra denne siden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:52.