Hypnoseshow, hva tenker du om det?
Vi har akkurat kommet hjem fra et 9 dagers cruise. En av "underholderne" om bord var en dame som het Brenda Kaye og hun var hypnositør. Hun hadde flere "kurser" der vi blant annet fikk teste selvhypnose, men også to show. Disse to showene var helt fullsatte og det var både spennende og morsomt. Etter presentasjon av seg selv og hvordan hun jobbet så fikk publikum strekke opp hånden om de ville bli en av flere (ca 16 første gangen og ca 10 den neste) frivillige som skulle opp på scenen. Begge gangene så var det noen stykker som ikke klarte å bli hyponitisert, men de fleste ble det. De gjorde fantastisk morsomme ting og publikum ble virkelig underholdt. Ikke noe var å gå for langt, og en gang så sa faktisk en av de hypnotiserte at de ikke ville gjøre det hun sat at de skulle gjøre (synge i stedet for å snakke.
At de ble hypnotisert følte vi som satt i publikum at det ikke var noe tvil om og at de ikke var personer som samarbeidet med Brenda var vi ikke heller i tvil på. Dette var personer som vi så reiste i større selskap og cruiseselskapet hadde neppet betalt reisen til 25 skuespillere.
Tidligere, når jeg har sett noe lignende på TV så har jeg tenkt at dette må være overdrevent og iscensatt, men nå har jeg endret mening og jeg skjønner at mennesker kan bli hypnotisert på 7 minutter på en scene. Jeg snakket også med flere av dem etter cruiset og det var interessant.
Hva er dine tanker om dette?
|