|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
Se resultatene: Hadde du dratt i spaken? | |||
Jeg hadde nok dratt i spaken uten å være stresset, TV-folkene vet nok hva de gjør |
![]() ![]() ![]() ![]() |
2 | 1,40% |
Jeg tror jeg hadde avbrutt med det samme forsøkspersonen sa nei |
98 | 68,53% |
Jeg hadde dratt i spaken og jukset med å si det riktige svaret ekstra høyt |
1 | 0,70% |
Jeg hadde dratt i spaken, jeg hadde hele tiden tenkt at det bare var tull |
9 | 6,29% |
Jeg hadde dratt i spaken, men jeg hadde ikke likt det |
2 | 1,40% |
Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort |
31 | 21,68% |
Deltakere: 143. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
|
Trådverktøy
![]() |
Visningsmåter
![]() |
|
![]() |
#13 |
I menneskeham
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Santa Cruz
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er du ulydig?
Det kunne det. Det ble bevist i småskala i 1995 i Srebrenica blant annet. Jeg jobbet på den tiden som pur ung sanitetssoldat for et norsk feltsykehus i området. Var med på både to forsøk på å trenge inn for å evakuere skadde (de feilet da vi ble stoppet av serbisk artilleri og politisk feighet), samt å lappe sammen de som klarte å flykte gjennom minefeltene. Min barnetro på religiøs moralsk autoritet fikk en alvorlig knekk i en fabrikkhall full av barn og tenåringer med mine-avrevne lemmer, voldtektsskader, skuddsår og underærnæring påført av gode patriotiske famililiemenn med kirkens velsignelse.
Som en som har vært med på å drepe andre mennesker i kamphandlinger så kan jeg bare si at det ikke er noe enkelt spørsmål, men at det finnes flere grunner og måter. Selvoppholdelsesdrift er det mest akutte. Ren adrenalinrus når han også prøver å drepe deg skal ikke undervurderes. Hevntørst sliper ned evnen til å se andre som enkeltmennesker. Troen på at man beskytter venner, familie og andre rettferdiggjør handlingene.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities. Sist redigert av Ulvefar : 18-11-10 kl 19:12. |
![]() |
![]() |
|
|