Sv: Bøker lest i 2010
August:
56. E. Lockheart: The disreputable history of Frankie Landau-Banks. Lettlest og fornøyelig bok. Ikke genial skjønnlitteratur, kanskje, men interessant fordi den presenterer en god del viktige temaer for unge jenter, og reflekterer rundt kjønn og makt. Det skjer ikke ofte i ungpikebøker, selv ikke nu til dags. Dette tror jeg iallfall må være første gang jeg kommer over en eksplisitt referanse til Foucalt i denne sjangeren.
57. Isabel Wolff: Vintage-affæren. Chic lit. Jeg leste den ferdig, så helt ille kan den ikke ha vært. Noen burde imidlertid innført streng rasjonering på bruken av ellipse-tegn.
58. Gaute M. Sortland: Johan. Debutant. Helt OK, men nokså treg bok. Kort.
59. Jo Nesbø: Hodejegerne. Her snakker vi kanskje motsatsen til stillestående bok. Spennende, og god underholdning. Fine vrier underveis.
60. Lise Myhre: Nemi - Monstermaskinen. Tok med meg det jeg trodde var de nyeste stripene hjem fra jobb, og oppdaget at dette var en oppsummering av det året jeg sist abonnerte. Nedtur. Det har holdt seg relativt bra, da.
61. Tor Åge Bringsværd: Kvinnen som var et helt bord alene. Søt og merkelig bok. Kanskje ikke det helt store, men fin likevel.
62. Ben Elton: High society (lydbok). Tja. Interessant tema (legalisering av narkotika), ikke spesielt interessant bok. Men morsom stil.
September
63. Sigmund Falck: Redlight Setesdal. 
64. Jon Fosse: Songar. Jeg leste "Første båtsong" på trikken, og siden har jeg nynnet på diktet for meg selv. Nydelig, rytmisk og strippet. Jon Fosse er av de få som kan snakke pompøst om engler, vern og kjærleik uten at jeg får middagen i retur. Anbefales.
Oktober
65. Solveig Moen Rusten: Se min kjole. Ok krim, men hjelpes så mange personer som ble klemt inn. Det kunne med fordel vært litt færre Solvik-er og Sandvik-er å holde styr på. Da hadde kanskje historien fått større fokus fra min side.
66. Merete Junker: Jenta med ballongen. Likte den ikke først, men leste ut og syntes den var grei nok alt i alt. Slitsomt med den påtrengende lokalgeografien i begynnelsen. De som er kjent i området kunne klart seg med mindre, og vi andre kunne klart oss helt uten.
67. Anne Kat. Hærland: Krig og fred og religion og politikk og sånn. Tja.
68. Kurt Johannessen: Øvingar. Litt usikker på om jeg skal kalle denne bittelille greia en bok, men den var så herlig at jeg nevner den likevel. Naivistisk, sjarmerende og ustyrtelig morsomt. Jeg lo så jeg grein!
69. Hilde Sandvik og Jon Risdal: Hersketeknikk. Lett og underholdende i stilen, men samtidig nyttig og interessant utover seg selv. Anbefales!